iCloud Drive: tiedostot eivät aukea

Virheilmoitus: Tiedostoa ei voitu avata.

Ongelman ilmeneminen

iCloud Drive ja siellä sijaitsevat tiedostot näkyvät normaalisti Finderissa, mutta jos tiedostoja yritetään avata, törmää käyttäjä yllä näkyvään virheilmoitukseen: Tiedostoa ei voitu avata. Ongelmasta kärsivät ainakin Pages, Numbers sekä Keynote, mutta periaatteessa kaikki iCloudiin tallentavat ohjelmat. Ongelma koskee nimenomaan OS X-versiota iCloud Drivesta; vika ei vaikuta tiedostojen käytettävyyteen www.icloud.com -sivustolla eikä iOS-laitteissa (iPhone, iPad).

Ratkaisu

Vika voi korjaantua väliaikaisesti käynnistämällä tietokone uudelleen. On myös mahdollista päästä tiedostoihin käsiksi www.icloud.com-palvelun kautta.

Pysyvän ratkaisun pitäisi kuitenkin eri lähteiden mukaan olla poistaa iCloud Drive pois käytöstä ja ottaa se uudelleen käyttöön.

Toimi seuraavasti:

  1. Valitse näyttöruudun vasemman ylänurkan Omenavalikosta Järjestelmäasetukset.
  2. Napsauta asetuksista kohtaa iCloud.
  3. Poista ruksi kohdasta iCloud Drive napsauttamalla sitä.
  4. Käynnistä tietokone uudelleen.
  5. Toista kohdat 1-3, mutta tällä kertaa lisää ruksi kohtaan iCloud Drive.


Huom. Toimenpide johtaa siihen että koneelle synkronoidut tiedostot poistetaan väliaikaisesti ja haetaan uudelleen. Tässä voi tiedostojen määrästä ja nettiyhteyden nopeudesta riippuen mennä jonkin aikaa.

Mikäli ongelma uusii, suosittelemme että olet yhteydessä AppleCareen tai jätät Applelle palautetta.

Viitteet

  1. https://discussions.apple.com/message/27100594#27100594
  2. http://forums.macrumors.com/threads/icloud-drive-iwork-the-file-couldnt-be-opened-error.1828285/